Zdiagnozuj Swoje chrapanie

Ryzyko Chrapania - czy jestem zagrożony?

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Wiele czynników może zwiększać ryzyko wystąpienia chrapania. Jednak zmieniając swoje nawyki, przyzwyczajenia i zachowania możemy zniwelować wpływ tzw. czynników ryzyka na jakość naszego snu.

Przechodząc do ikon zamieszczonych poniżej zapoznasz się ze sposobami pozwalającymi odzyskać 8 godzin spokojnego snu.

Palenie

tytoniu

Uwarunkowania genetyczne

Przeziębienie, alergie i zblokowany nos

Masa

ciała

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .

Ciąża

Przyjmowanie leków

Wiek

Pozostałe

czynniki

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

>

Uwarunkowania genetyczne

Niektóre z uwarunkowań genetycznych mogą znacznie zwiększać ryzyko wystąpienia chrapania.

 

Niektóre osoby mają od urodzenia stosunkowo wąskie światło górnych dróg oddechowych. Możliwe jest wtedy wibrowanie miękkich tkanek tylnej ściany gardła w czasie snu. Podobna sytuacja ma miejsce u osób z językiem
o ponadprzeciętnej wielkości; zapadając
się w czasie snu może on całkowicie zamykać przepływ powietrza przez drogi oddechowe.

 

Naturalnie wąskie kanały nosowe utrudniają przepływ powietrza i zmuszają do oddychania ustami. Jest to sytuacja analogiczna do tej gdy na skutek przeziębienia lub alergii dochodzi
do obrzęku śluzówki kanałów nosowych.
W obu przypadkach może wystąpić chrapanie.

Co można zrobić ?

 

O ile nie możemy zmienić uwarunkowań genetycznych o tyle możemy ograniczyć
ich wpływ na powstawanie chrapania:

 

Unikajmy picia alkoholu i palenia tytoniu, zachowujmy prawidłową wagę ciała,
zwracajmy uwagę na przyjmowane leki.

 

>

Alkohol

Alkohol wywołując zmniejszenie napięcia tkanek miękkich tylnej ściany gardła może wzmocnić ryzyko chrapania.

 

Zmniejszające się podczas snu napięcie mięśni może nie wystarczać do utrzymania prawidłowego światła górnych dróg oddechowych. Zaburzony przepływ powietrza przez górne drogi oddechowe naraża wyściełające je tkanki miękkie na wibrację.

 

Należy pamiętać, że picie alkoholu ogranicza skuteczność działania preparatów Snoreeze.

Co można zrobić ?

 

Ograniczenie ilości  spożywanego alkoholu powinno zmniejszać jego zwiotczające działanie na tkanki prowadzące do chrapania.

 

Systematycznie spożywany alkohol może prowadzić do wzrostu masy ciała,
co w widoczny sposób przyczynia się do powstawania chrapania.

 

>

Masa

ciała

Nawet kilka kilogramów nadwagi znacząco podnosi ryzyko wystąpienia chrapania.

 

Wzrastająca masa tkanek szyi może prowadzić do zwężenia światła górnych dróg oddechowych co ogranicza swobodne oddychanie.

 

Dodatkowo zmniejszone podczas snu napięcie mięśni nie zapewnia utrzymania światła górnych dróg oddechowych na poziomie gwarantującym swobodne oddychanie
bez ryzyka wibracji tkanek gardła.

Co można zrobić ?

 

Zachowanie prawidłowo zbalansowanej diety
i zwiększenie aktywności ruchowej doprowadzi do utraty zbędnych kilogramów. W efekcie zostanie zmniejszone ryzyko chrapania.

 

W przypadku : współistniejących chorób, specyficznych wymagań żywieniowych, niskiej aktywności ruchowej przed zmianą diety
i rozpoczęciem ćwiczeń konieczne jest zasięgniecie porady swojego lekarza.

 

>

Palenie

tytoniu

Paląc tytoń ryzykujesz zwiększeniem możliwości wystąpienia chrapania.

 

Składniki dymu tytoniowego drażnią
i uszkadzają śluzówkę wyściełającą zatoki przynosowe i gardło, co może prowadzić
do jej przerostu.

 

Utrudnienia przepływu powietrza przez nos zmuszają do oddychania ustami co zwiększa ryzyko chrapania.

Co można zrobić ?

 

Zmniejszenie liczby wypalanych papierosów przekłada się na zmniejszenie podrażnienia
i uszkodzeń śluzówki dróg oddechowych.

 

Całkowite zaprzestanie palenia prowadzi
do wyeliminowania zagrożenia chrapaniem
od niego uzależnionym.

 

>

Przeziębienie, alergie
i zblokowany

nos

Ograniczenia w drożności kanałów nosowych wywołane przez przeziębienie, alergie to istotny czynnik ryzyka
wystąpienia chrapania.

 

Podrażnienia w obrębie nosa często nasilają się nocą co idzie w parze z występowaniem chrapania.

 

Obrzęk śluzówki nosa ograniczając lub blokując przepływ powietrza zmusza do oddychania ustami co wiąże się z możliwością wystąpienia chrapania.

 

Ograniczenie nasilenia objawów alergii jest najprostszym sposobem uniknięcia zaburzeń przepływu powietrza przez nos.

Co można zrobić ?

 

Podjąć działania ograniczające liczbę potencjalnych alergenów w swoim otoczeniu:

 

odkurzać regularnie meble, podłogi i dywany

zmieniać często pościel i odkurzać łóżka

 

ograniczać dostęp zwierząt domowych do pomieszczeń zamieszkiwanych przez ludzi
a szczególnie sypialni.

 

W okresie występowania alergenów powodujących katar sienny ograniczyć wietrzenie pomieszczeń i zmieniać odzież po powrocie do domu by zmniejszyć dolegliwości.

 

>

Wiek

Chrapać można niezależnie od wieku.

 

Jednak po przekroczeniu 35 roku życia
wzrasta znacząco liczba osób
uskarżających się na chrapanie.

 

Przyczyną jest zmniejszająca się z wiekiem sprawność mięśni.

Co można zrobić ?

 

Spadku sprawności mięśni związanej z wiekiem nie można zapobiec. Istnieje jednak szereg działań prowadzących do tego by utrata napięcia mięśniowego utrzymywała się na poziomie fizjologicznym.

 

Podstawową kwestią jest systematyczne prowadzenie ćwiczeń ruchowych dostosowanych do indywidualnych możliwości.

 

Utrzymaniu optymalnej masy ciała sprzyja zrównoważona dieta. Należy pamiętać,
że nawet kilka kilogramów nadwagi może powodować chrapanie.

 

Ograniczenie picia alkoholu i zaprzestanie palenia to kolejne działania, które zminiejszają znacząco ryzyko chrapania.

 

>

Przyjmowanie leków

Przyjmowanie leków ma znaczenie.

 

Przyjmowanie niektórych grup leków może skutkować zmniejszeniem napięcia tkanek miękkich tylnej ściany gardła prowadzące często do chrapania.

 

Szczególnie narażone są osoby przyjmujące leki uspokajające i nasenne.

Co można zrobić ?

 

Skonsultować ze swoim lekarzem możliwość zastąpienia przyjmowanych leków takimi,
które nie wykazują działania zmniejszającego napięcie w obrębie tylnej ściany gardła.

 

Ważne ! Pod żadnym pozorem nie wolno
bez konsultacji z lekarzem zaprzestać przyjmowania przepisanych przez niego
leków lub zastępować ich innymi.

 

>

Ciąża

Chrapanie jest częstym problemem
kobiet w ciąży, szczególnie
w trzecim jej trymestrze.

 

Jedną z przyczyn jest wzrost ilości krwi podczas ciąży. Jej « nadmiar » powoduje wzrost ciśnienia w naczyniach krwionośnych co może skutkować wystąpieniem obrzęku śluzówek dróg oddechowych. Ograniczenie przepływu powietrza przez kanały nosowe może wymusić oddychanie w czasie snu ustami i ostatecznie chrapanie.

 

Często występujący przyrost masy ciała powoduje zwężenie światła górnych dróg oddechowych i uczucie utrudnienia oddychania. Dodatkowo mięśnie nie są w stanie utrzymać prawidłowego napięcia zwiększonej masy tkanek miękkich gardła i zapobiec ich wibracji.

Co można zrobić ?

 

Warto zadbać o ograniczenie wystąpienia : infekcji w obrębie górnych dróg oddechowych, alergii oraz zakażenia wirusem grypy.

 

Naturalnym jest przyrost masy ciała w trakcie ciąży. Jednak warto by nie przekroczył on wartości sugerowanej przez opiekujących się kobietą lekarza i położną. Pozwoli to na zmniejszenie ryzyka wystąpienia chrapania.

 

>

Pozostałe czynniki

Pozycja spania.

 

W trakcie spania na plecach język może opadając w kierunku gardła powodować zwężenie światła jego światła. Doprowadza
to do zaburzeń przepływu powietrza w trakcie oddychania.

 

Zapalenie gardła, zapalenie zatok, polipy nosa to niektóre z czynników wpływających na warunki przepływu powietrza przez nos.

 

Podobnie zablokowanie nosa w przebiegu infekcji zmusza do oddychania ustami i może powodować chrapanie.

Co można zrobić ?

 

Przy chrapaniu w pozycji na plecach warto spróbować spania w innym położeniu co może zapobiec zaburzeniom przepływu powietrza
i chrapaniu.

 

Konsultacja lekarska jest konieczna przed sięgnięciem po preparat Snoreeze jeśli obok chrapania występują: zapalenie zatok, polipy, skrzywienia przegrody nosowej.

 

zalajkuj na Facebooku

© 2017 Snoreeze